Τετάρτη, 27 Ιουλίου 2016

Ζωγραφική σε νησιώτικο φόντο

Αν θέλεις να κάνεις διακοπές, αλλά όχι από την τέχνη, αυτό το καλοκαίρι σε όποιο νησί του Αιγαίου ή του Ιουνίου βρεθείς, μη χάσεις την ευκαιρία να ανακαλύψεις ενδιαφέρουσες εκθέσεις ζωγραφικής...


Ο άνθρωπος, η σχέση του με το χρόνο και το μεγαλείο της γυναικείας ομορφιάς μπαίνουν σε κάδρα πολιτιστικών χώρων και γκαλερί με φόντο τα ελληνικά νησιά, ενώ η ελληνική φύση και το ελληνικό τοπίο πρωταγωνιστούν.

«The human passage» σε Κέρκυρα και Κεφαλονιά

Η Gilda Frumkin Βασιλειάδη παρουσιάζει δυο ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής σε Κέρκυρα και Κεφαλονιά με τίτλο «The Human Passage» αναδεικνύοντας το πέρασμα του ανθρώπου, ό,τι έζησε κι ό,τι άφησε πίσω του. Η ζωγράφος αποτυπώνει στον καμβά τα χρόνια, τις αναμνήσεις και τα κομμάτια που αποτελούν την ίδια του την ύπαρξη.
Δεν είναι η πρώτη φορά που εκθέτει έργα της στα δύο νησιά του Ιονίου, αυτή τη φορά όμως η ζωγραφική δουλειά της συναντά ελαιογραφίες μικρών και μεγάλων διαστάσεων.

Η Gilda Frumkin Βασιλειάδη γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και η ζωγραφική ήταν το πάθος της. Είναι αυτοδίδακτη και άρχισε να ζωγραφίζει από 6 χρόνων κι από τότε δεν σταμάτησε να δημιουργεί και να εξελίσσεται. Το 1966 ξεκίνησε να παρουσιάζει τα έργα της και ως το 2011 δίδαξε ζωγραφική στην ομάδα ενήλικων της Πνευματικής Εστίας Βούλας. 

Αποτελεί μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ενώ εντυπωσιακές είναι και οι συμμετοχές της σε ομαδικές εκθέσεις Biennale στο εξωτερικό όπως αυτή της Φλωρεντίας (2007), της Σμύρνης (2011) και του Λονδίνου (2015). Στο ενεργητικό της έχει επίσης 12 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, αρκετές από αυτές σε ελληνικά νησιά.

Ο Βασίλης Σπεράντζας στις Σπέτσες

Ο Βασίλης Σπεράντζας παρουσιάζει μια σειρά έργων με ερωτικές διαστάσεις στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts στις Σπέτσες. Ο γνωστός καλλιτέχνης ζωγραφίζει σε μια διαφορετική χρωματική γκάμα, αιγαιοπελαγίτικα τοπία και θαλασσινές νησιώτικες απόψεις. Κυριαρχούν τα εκκλησάκια και τα σπίτια, μαζί με υπέροχα γυμνά γυναικών που ατενίζουν το Αιγαίο.

Ο Σπεράντζας αποτυπώνει θάλασσες με ασυνήθιστους χρωματισμούς, που καταφέρνουν ωστόσο να κεντρίσουν τη φαντασία. Με γήινους, σκουρόχρωμους τόνους προκαλούν να τις αποκωδικοποιήσουμε. Οι εσωτερικές αυλές των σπιτιών θυμίζουν σκακιέρες και συναντούν την ελληνική φύση, ενώ είναι πάντα έντονη η ανθρώπινη παρουσία κυρίως η γυναικεία, άλλοτε μόνη της ή με συντροφιά.

Ο σημαντικός ζωγράφος συνδυάζει οικεία και καθημερινά στοιχεία, εμπλουτίζοντας τα έργα του με μνήμες του παρελθόντος. Οι οβάλ σχηματισμοί αρκετών έργων του εκπλήσσουν ευχάριστα κι εκείνος αντλεί στοιχεία από την αρχαϊκή, βυζαντινή και λαϊκή τέχνη. Προσθέτοντας στοιχεία ευρωπαϊκής ζωγραφικής διαμορφώνει μια προσωπική μυθολογία με χαρακτηριστικά καθαρά περιγράμματα, ποικιλία χρωμάτων και ένταση αποχρώσεων.

Μαζί με τη σειρά έργων του εκτίθεται και μια σπάνια σειρά από χειροποίητες λιθογραφίες του 1970.

Νίκος Δραγούμης και Lydia Borgek στην Σαντορίνη

Στο Μπελλώνειο Πολιτιστικό Κέντρο στα Φηρά Σαντορίνης το έργο του Νίκου Δραγούμη και της Λύντια Μπορζέκ, συναντιούνται ξανά. Ζευγάρι και στη ζωή, τα έργα της Μπορζέκ από την έκθεση «Μια Ρωσίδα ζωγράφος από το Παρίσι στην Ελλάδα» συνοδεύουν τον Δραγούση ως επέκταση και αναπόσπαστο συμπλήρωμα της έκθεσής του.

Ο Νίκος Δραγούμης με καταγωγή από τις πιο ιστορικές οικογένειες της Ελλάδας, πρωτότοκος γιος του πρωθυπουργού Στέφανου Δραγούμη και αδερφός του πολιτικού και συγγραφέα Ίωνα Δραγούμη, διάλεξε έναν διαφορετικό, καλλιτεχνικό δρόμο και αποτέλεσε έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους. Συχνά ταυτιζόταν με εργατικά και αγροτικά θέματα που ξεφεύγουν από τα αστικά και μεγαλοαστικά πρότυπα. 

Ο Νίκος Δραγούμης νοσηλεύτηκε κατά τη διάρκεια της ζωής του σε αρκετά ψυχιατρικά ιδρύματα και 20 χρόνια πριν το θάνατό του διέκοψε την καλλιτεχνική του πορεία. Μετά από εικοσαετή εγκλεισμό σε Αθηνά και Γενεύη, πέθανε το 1933, δίνοντας οριστικά τέλος στη λαμπρή καλλιτεχνική του πορεία.

Λίγα πράγματα είναι γνωστά για τη ζωή της Λίντια Μπόρζεκ. Τα βιογραφικά στοιχεία της είναι ελλιπή και τα μόνα στοιχεία που υπάρχουν είναι ότι γεννήθηκε στη Ρωσική Αυτοκρατορία και σπούδασε ζωγραφική στο Παρίσι. Όταν γνώρισε τον Δραγούμη εγκατέλειψε κάθε ελπίδα σταδιοδρομίας και αποφάσισε να τον ακολουθήσει στην Ελλάδα, ενώ έμεινε στο πλευρό κατά τη διάρκεια της νοσηλείας του. Πέθανε στην Ελλάδα, στις αρχές της κατοχής.

Τα σχέδια και τα λάδια της αναδεικνύουν ένα έργο που συνθέτει όλα τα στοιχεία της ζωγραφικής στην Ευρώπη από τον μεταϊμπρεσσιονισμό ως το φοβισμό. Όλα αυτά μετά την εγκατάστασή της στην Ελλάδα εφαρμόστηκαν πάνω στο ελληνικό τοπίο, με ανάλογη θεματογραφία, πάντα σε συνδυασμό με το έργο του Νίκου Δραγούμη.

Τα έργα της συνοδεύονται από κατάλογο με τίτλο «Νίκος Δραγούμης, ο ζωγράφος 1874-1933» με κείμενα των Μάρκου Φ. Δραγούμη, Φίλιππου Στ. Δραγούμη και Νίκου Π. Παΐσιου.

Στο χώρο της έκθεσης θα προβάλλεται και το ντοκιμαντέρ της Κλεώνης Φλέσσα «Νίκος Δραγούμης, ένας ζωγράφος στη σκιά της ιστορίας».

Info:

The human passage, μέχρι 4 Αυγούστου, Ξενοδοχείο Δελφίνια, Μωραΐτικα Κέρκυρας 

Έκθεση Βασίλης Σπεράντζας, μέχρι 7 Αυγούστου, 11:00-15:00, 19:00-1:00, Γκαλερί Kapopoulos Fine Arts, Ντάπια, Σπέτσες, 2298072278

Νίκος Δραγούμης και Lydia Borgek, μέχρι 28 Αυγούστου, Δευτέρα ως Σάββατο 10:00-13:00 και 18:00-21:00, Μπελλώνειο Πολιτιστικό Κέντρο, Φηρά Σαντορίνης




Δημοσίευση σχολίου