Πως η επιτυχία της διάσημης ταμπλέτας της Αpple μπορεί να φέρει το τέλος της εποχής των Η/Υ όπως την ξέρουμε
Μετά την παρουσίαση του iPad σε ένα συνεδριακό κέντρο στο Σαν Φρανσίσκο στις αρχές του 2010, ο αείμνηστος Steve Jobs ρώτησε κάποιους που κρατούσαν τη συσκευή στα χέρια τους για πρώτη φορά να του πουν πώς τους φαινόταν.
Ένας δημοσιογράφος απάντησε ότι μπορεί στο μέλλον να έκανε τους καταναλωτές να ξεχάσουν γιατί χρειάζονται τους φορητούς υπολογιστές. Ο Jobs ανασήκωσε τους ώμους του και είπε, συγκρατημένα: «Θα δούμε». Ο Jobs είχε το ταλέντο όχι μόνο να μαντεύει πότε θα αλλάξει ο τρόπος που σκέπτονται οι άνθρωποι, αλλά και να είναι ο ενορχηστρωτής της μεταστροφής αυτής.
Αν, τελικά, τα tablets κατάφερναν να αφανίσουν από προσώπου γης τους φορητούς και desktop υπολογιστές, ο Jobs ήταν αποφασισμένος να είναι εκείνος αυτός που θα έδρεπε τους καρπούς της επόμενης μέρας.
Η μέρα αυτή έφτασε. Στις 19 Μαρτίου, όταν ο διάδοχος του Jobs, Tim Cook, αποκάλυπτε ότι η Apple θα αξιοποιήσει 98 δισ. δολάρια από τη ρευστότητά της για να διανείμει μέρισμα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι είχε πουλήσει 3 εκατομμύρια νέα iPads μέσα στο πρώτο Σαββατοκύριακο της κυκλοφορίας τους.
Η ταμπλέτα αναμένεται να φέρει 38 δισ. δολάρια από πωλήσεις το 2012, σύμφωνα με τον Gene Munster, αναλυτή της Piper Jaffray.
Το τέταρτο τρίμηνο του 2011, η Apple πούλησε 15,4 εκατ. iPads - περισσότερα από όσους υπολογιστές πούλησε η Hewlett-Packard, η υπ΄ αριθμόν 1 κατασκευάστρια Η/Υ Wintel παγκοσμίως. Εάν θεωρείται πως ένα iPad αποτελεί υποκατάστατο ενός PC -και πολλοί καταναλωτές σίγουρα το πιστεύουν-, τότε η Apple, η οποία παράγει επίσης το iMac και το MacBook, είναι αυτήν τη στιγμή ο μεγαλύτερος κατασκευαστής PC στον κόσμο.
Το πιο εκπληκτικό που συμβαίνει την εποχή του iPad είναι ότι η Apple εξακολουθεί να είναι ο απόλυτος άρχων στον τομέα αυτό.
Το 2007, όταν εμφανίστηκε το iPhone, στην αγορά υπήρχαν ήδη πολλά smartphones, ενώ η συσκευή απέκτησε γρήγορα νέους ανταγωνιστές, κυρίως συσκευές Android. Το iPad, ωστόσο, διαγράφει μια τελείως διαφορετική τροχιά.
Παρά τα πάμπολλα νέα tablets από τις Samsung, HTC, Motorola Mobility, HP, Dell και άλλες εταιρείες, το iPad εξακολουθεί να κατέχει το 66% της αγοράς. «Όλος ο κλάδος έχει αφηνιάσει, προσπαθώντας να βρει τρόπο να ανταγωνιστεί την Apple», λέει ο Robert Brunner, πρώην σχεδιαστής της Apple, που τώρα είναι επικεφαλής της εταιρείας σχεδιασμού Ammunition Group. «Βλέπεις τον τρόμο στα μάτια τους».
Η κυριαρχία της Apple στον χώρο των tablets σίγουρα φέρει ένα χτύπημα στο συλλογικό «εγώ» των κατασκευαστριών Η/Υ. Ωστόσο, συνδυάζοντας την τεχνική ευρηματικότητα με την ευρεία απήχηση της θελκτικής του εμφάνισης, το iPad καταφέρνει πολύ περισσότερα από το να απογειώνει απλώς τα κέρδη μιας από τις πλέον επιτυχημένες εταιρείες Η/Υ στον κόσμο.
Το αίνιγμα των tablets
Η ιδέα του tablet computing υπάρχει εδώ και δεκαετίες. Η Microsoft έκανε μια φιλόδοξη απόπειρα το 2000. Πριν από το iPad, τα πράγματα δεν πήγαιναν και τόσο καλά και κανείς δεν ήταν σίγουρος αν το tablet computing θα είχε απήχηση σε ένα ευρύ κοινό. Το iPad έδειξε ότι στην πραγματικότητα υπήρχε μια τεράστια και πεινασμένη αγορά για αυτές τις συσκευές.
Ωστόσο, τα καλύτερα μυαλά της πληροφορικής, εκτός Cupertino, δεν έχουν κατορθώσει μέχρι σήμερα να δημιουργήσουν έναν αξιόλογο αντίπαλο. Τι είναι αυτό που τους δυσκολεύει τόσο πολύ με τα tablets;
Μέρος του προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι μη Apple συσκευές του κόσμου έχει να κάνει με την ιστορική κληρονομιά. Μεγάλοι κατασκευαστές τηλεφώνων, όπως η HTC και η Samsung, δεν υπήρξαν ποτέ αυθεντίες στην πληροφορική. Όσο για τους κατασκευαστές Η/Υ, τις δεκαετίες του ΄80 και του ΄90, όταν μεσουρανούσαν η Intel και η Microsoft, δεν είχαν άλλη επιλογή από το να επικεντρωθούν στη μείωση του κόστους, προκειμένου να έχουν ένα κέρδος μετά την αφαίρεση του κόστους για chips Pentium και άδειες Windows.
O Kerry Chrapliwy, πρώην στέλεχος του τομέα Η/Υ της HP, λέει ότι, αν ένα προϊόν δεν «έσπαγε ταμεία» εν μία νυκτί στην HP ή στην Dell, συχνά το εξαφάνιζαν. «Στην HP ήμασταν πάντα εναντίον της φιλοσοφίας "Πώς μπορώ να κυκλοφορήσω αυτό το προϊόν στην αγορά με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και να το πουλήσω στο μεγαλύτερο δυνατό πλήθος ανθρώπων;". Δεν εστιάζαμε αρκετά στο να προσφέρουμε τη σωστή εμπειρία στους πελάτες μας».
Η Apple, αντίθετα, είχε μια κοσμοθεωρία που έλεγε «Θα το υποστούμε για τρία ή τέσσερα χρόνια και θα το κάνουμε πραγματικότητα», λέει ο Roger McNamee, συνιδρυτής της εταιρείας επενδύσεων τεχνολογίας Elevation Partners. Η Apple άρχισε να σκέφτεται τη σχεδίαση ενός tablet πριν από εννέα χρόνια, όταν ο Jobs έβλεπε την πρόοδο που σημείωναν οι μηχανικοί του με την οθόνη multi-touch.
Οι χρήστες θα μπορούσαν να κάνουν διάφορες εργασίες χωρίς να χρειάζεται να κάνουν εκκίνηση ή να πληκτρολογήσουν οτιδήποτε.
H υπόθεση tablet μπήκε στο συρτάρι όταν ο Jobs επέλεξε να επικεντρωθεί κατ΄ αρχάς στο iPhone. Έξυπνη κίνηση: Όταν η Apple επανέφερε το θέμα της ταμπλέτας, είχε στη διάθεσή της και μπορούσε να προσαρμόσει ανάλογα το λογισμικό iOS και την υποδομή των App Store που χρησιμοποιούνταν ήδη στο iPhone.
Σε συνδυασμό με την πρόοδο στα θέματα διάρκειας ζωής της μπαταρίας και ποιότητας οθόνης, το iPad αποτελούσε εξαρχής μια συσκευή που ήταν ταυτόχρονα πολύ οικεία, αλλά και εντελώς καινούργια για τους καταναλωτές - η επιτυχία ήταν σίγουρη.
Καταστροφή για τους... άλλους;
Για ολόκληρη τη βιομηχανία Η/Υ εκτός Apple, η εποχή των ταμπλετών μπορεί να αποβεί καταστροφική. Τα τελευταία χρόνια, οι κατασκευαστές υπολογιστών στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στους εταιρικούς τους πελάτες, ώστε από την κατανάλωση τους να αντισταθμίζουν τη συρρίκνωση του μεριδίου τους στην αγορά.
Σήμερα, ακόμα και αυτό τους το πλεονέκτημα δοκιμάζεται. Η Apple έχει κάνει επιδρομές σε μεγάλες εταιρείες, μεταξύ των οποίων η United Airlines, η οποία εξοπλίζει πλέον τους πιλότους της με iPads. Έχει χρησιμοποιήσει τα ταμειακά της αποθέματα για να εξασφαλίσει τα υλικά βασικών μερών των ταμπλετών και διαθέτει τεράστιες οικονομίες κλίμακας.
Η εταιρεία έχει ένα ακαθάριστο περιθώριο κέρδους 20% από κάθε iPad, λέει ο Anand Srinivasan, αναλυτής τεχνολογίας στο Bloomberg Industries. Ενώ οι κατασκευαστές smartphones έχουν κάποια περιθώρια ώστε να χτυπήσουν το iPhone, με το πλούσιο ακαθάριστο περιθώριο του της τάξης του 56%, οι επίδοξοι αντίπαλοι του iPad δεν έχουν καμία τέτοια πολυτέλεια.
Ακόμα και αν ένας ανταγωνιστής παρήγε ένα tablet καλύτερο από το iPad, τα κέρδη δεν θα έρχονταν εύκολα. «Είναι πολύ δύσκολο να χρεώνεις όπως η Apple και να περιμένεις να πουλήσεις στους δικούς της ρυθμούς».
Απόδοση Αναστασία Κυριανίδη-Νικολαΐδη
Πηγή:www.capital.gr
Αν σας άρεσε αυτό το θέμα κοινοποιήσετε το στους Φίλους σας...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου