«Ο Κοκτό (Jean Cocteau) είναι μια σπίθα στην ουρά του κομήτη… εγώ είμαι ο κομήτης» είχε δηλώσει σε συνέντευξή του ο Πικάσο για τον Γάλλο ομότεχνό του....
Παρά τον κυνισμό της δήλωσης, χαρακτηριστικό του κορυφαίου δημιουργού, μια μεγάλη σχέση ένωσε τους δύο άνδρες, που κράτησε μισό αιώνα κι οδήγησε σε πολλές καλλιτεχνικές συναντήσεις. Στο πλούσιο εικαστικό έργο των δύο ανδρών αφιερώνει την έκθεση του το Ίδρυμα Θεοχαράκη, με τίτλο «Πάμπλο Πικάσο ( Pablo Picasso) – Ζαν Κοκτώ (Jean Cocteau), οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού».
Μέσα από 190 έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, κεραμικής και καλλιτεχνικών εκδόσεων, ξετυλίγεται το προσωπικό σύμπαν του καθενός και οι κοινές τους αναφορές. Ο Πικάσο γεννήθηκε στην Ισπανία, αλλά έζησε τα περισσότερα χρόνια του στη Νότιο Γαλλία, όπως άλλωστε και ο Κοκτό, και οι δυο τους δημιούργησαν, ως πνευματικοί άνδρες και καλλιτέχνες, έργο που εδραίωσε τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό
Ο Ζαν Κοκτό θαύμαζε τον Πικάσο και έγραψε σπουδαία δοκίμια για τη ζωγραφική του. Αναφερόμενος στην πολύχρονη συνεργασία τους γράφει: «Είναι ο μοναδικός που χρησιμοποιεί την ιδιοφυΐα ως ευφυΐα... Είναι η σημαντικότερή μου γνωριμία. Ο Πικάσο μού δίδαξε να τρέχω πιο γρήγορα από την ομορφιά».
Ο Πικάσο, αντίστοιχα, αναφερόμενος στον Κοκτό, τον σφάζει με το γάντι:
«Ο Κοκτό είναι μια μηχανή που σκέφτεται. Τα σχέδιά του είναι πολύ χαριτωμένα· τα λογοτεχνικά έργα του πολύ δημοσιογραφικά. Εάν μπορούσε κανείς να φτιάξει εφημερίδες για διανοούμενους, ο Κοκτό θα σέρβιρε κάθε μέρα ένα καινούργιο πιάτο, μια κομψή πιρουέτα.
»Εάν κατάφερνε να πουλήσει το ταλέντο του, θα μπορούσαμε να πηγαίνουμε στο φαρμακείο, όλη μας τη ζωή, και να αγοράζουμε ένα χάπι Κοκτό χωρίς να καταφέρουμε να εξαντλήσουμε το ταλέντο του».
Η πρώτη τους συνάντηση το 1915 σημαδεύτηκε από κοινά ταξίδια και έφερε μια γόνιμη συνεργασία, που τάραξε του καλλιτεχνικούς κύκλους του Παρισιού. Το μπαλέτο Parade (Παρέλαση), το οποίο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι τον Μάιο του 1917 και για το οποίο ο Κοκτό έγραψε το λιμπρέτο, ενώ ο Πικάσο φιλοτέχνησε τα σκηνικά και τα κοστούμια, ήταν τόσο καινοφανές που προκάλεσε σκάνδαλο.
Σε συνδυασμό με τη μουσική του Ερίκ Σατί, ο οποίος είχε ενσωματώσει στην παρτιτούρα θορύβους του δρόμου και ήχους γραφομηχανής, η πρεμιέρα προκάλεσε στο κοινό σύγχυση, την οποία περιγράφει ο Κοκτό γλαφυρά: «το σκάνδαλο που προκάλεσε το Parade στο θέατρο Chatelet ήταν φοβερό!».
«Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία, ο Cocteau προσέβλεπε στη φιλία του Picasso και στον τελευταίο ασκούσε προφανώς μεγάλη γοητεία η συναναστροφή με τον συγγραφέα» αναφέρει ο διευθυντής του Μουσείου Pablo Picasso Munster, έργα από το οποίο ταξίδεψαν στην Αθήνα για να εκτεθούν πλάι σε δημιουργίες του Κοκτό της συλλογής του Γιάννη Κονταξόπουλου. Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος, σε χορηγία των Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου.
(via WHBC_GR: #PabloPicasso
–
#JeanCocteau - #exhibition- έκθεση δύο μεγάλων καλλιτεχνών εγκαινιάστηκ... https://t.co/aPMG1TugUM
— takis vorini (@vorini) Νοέμβριος 8, 2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου