Σκάλισε με απαράμιλλη τέχνη το ξύλο και επάνω του χάραξε μορφές νέων, γυναικών, αγωνιστών, αγίων, σκηνές από την καθημερινή ζωή και τον μόχθο των αγροτών, από τον αγώνα των ανταρτών και το έπος της Εθνικής Αντίστασης....
Ο Α. Τάσσος (Μεσσηνία 1914 - Αθήνα 1985) ήταν σπουδαίος καλλιτέχνης και μαχητικός αγωνιστής, ταλαντούχος και πολυβραβευμένος χαράκτης, ζωγράφος, αγιογράφος (σπουδαία έργα του βρίσκονται στον Ναό της Αγίας Βαρβάρας στο Δαφνί).
[Μακέτα για τη σύνθεση «Καλλιέργεια του καπνού», 1960 ]
Το έργο του είναι τεράστιο και πολυεπίπεδο. Τιμήθηκε κατά τη διάρκεια της ζωής του με βραβεία και διακρίσεις, εξέθεσε σε πολλές χώρες, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1952. Παράλληλα, είχε ενεργό αντιστασιακή δράση.
Συνελήφθη τρεις φορές (το 1938 από το καθεστώς της «4ης Αυγούστου») και το 1944 φυλακίστηκε από τους Γερμανούς στις φυλακές Αβέρωφ για τη συμμετοχή του στην Πανελλήνια Εκθεση.
Το Μουσείο Μπενάκη, η Alpha Bank και η Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος διοργανώνουν από τη Δευτέρα αναδρομική έκθεση, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του και 30 από τον θάνατό του.
Παρουσιάζονται για πρώτη φορά έργα που έφερε στο φως η έρευνα, αφανή έως σήμερα, γνωστά μόνο από τη βιβλιογραφία. Η έκθεση αποσκοπεί στην επανεκτίμηση του έργου του Α. Τάσσου από ένα κοινό με διαφορετικό αισθητήριο από εκείνο της εποχής που δημιουργήθηκε.
Στους χώρους του Μπενάκη στην Πειραιώς παρουσιάζεται επιλεγμένο υλικό από τη δουλειά του Α. Τάσσου στις γραφικές τέχνες: βιβλία και λευκώματα (περισσότερα από 100) εικονογραφημένα με πρωτότυπα χαρακτικά, γραμματόσημα (από το 1954 έως το 1967 φιλοτέχνησε περί τα 120 για τα ΕΛ.ΤΑ., τα 90 απέσπασαν και διακρίσεις, αλλά και για την Κύπρο), εξώφυλλα δίσκων (όπως της Σωτηρίας Μπέλλου) και αφίσες.
Η έκθεση διαρθρώνεται σε έξι ενότητες με τα πιο σημαντικά και χαρακτηριστικά έργα του. Σπουδαστικά έργα (1934-1940), Κατοχή (1940-1946), Εγχρωμες ξυλογραφίες (1947-1960), Μαύρο-Ασπρο (1960-1966), Μαύρο-Ασπρο ΙΙ (1967-1974), Τελευταία έργα (1975-1985). Ηταν παντρεμένος με τη Λουκία Μαγγιώρου, ζωγράφο και χαράκτρια.
Το πραγματικό του όνομα ήταν Αναστάσιος Αλεβίζος, ωστόσο από το 1939 υιοθέτησε το ψευδώνυμο Α. Τάσσος το οποίο διατήρησε έως το τέλος της ζωής του. Μετακόμισε με την οικογένειά του στην Αθήνα σε ηλικία μόλις 4 ετών και εγκαταστάθηκαν στο Δουργούτι.
Ο πατέρας του, Αντώνης, ήταν βασιλόφρονας αγρότης, απόγονος οπλαρχηγών της επανάστασης του 1821. Μαθήτευσε στο Σχολαρχείο, πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής κοντά στον κομμουνιστή ζωγράφο Γιώργο Κωτσάκη και το 1930, παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα του, μπήκε στη Σχολή Καλών Τεχνών.
[«Ο τρελός» 1939-43, γι ’ αυτό το συμβολικό έργο συνελήφθη από τους Γερμανούς ]
Ήταν ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Στάθμη» και μέλος του ΚΚΕ από το 1930. Την περίοδο της Κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ και μαζί με άλλους μαθητές του Κεφαλληνού σχεδίασε αφίσες για την Αντίσταση.
Εντάχθηκε στην ΟΚΝΕ, αργότερα στο ΚΚΕ, παρουσίασε έργα του στον «Ριζοσπάστη», πρωτοστάτησε στη δημιουργία του ΕΑΜ Καλλιτεχνών, συμμετείχε με ξυλογραφίες στο λεύκωμα του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ (1943). Το 1948 αποπέμφθηκε, όμως, από το ΚΚΕ. Ωστόσο του πρόσφερε το τεράστιο ψηφιδωτό που κοσμεί το φουαγέ των κτιρίων της Κεντρικής Επιτροπής στον Περισσό.
Info:
Την έκθεση επιμελήθηκε η Ειρήνη Οράτη και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός είναι του Παύλου Θανόπουλου. Μπενάκη Πειραιώς, έως τις 31 Ιανουαρίου 2016.
Ξεναγήσεις 5 και 19 Δεκεμβρίου και 9, 16, 23, 30 Ιανουαρίου στις 12.00. Τα έργα προέρχονται από: Alpha Bank, Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος, Εθνική Πινακοθήκη, δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.
[Τάσσος (Αλεβίζος), εξώφυλλο του Αναγνωστικού Δ΄ Δημοτικού. Οργανισμός Εκδόσεως Σχολικών Βιβλίων, Αθήνα 1973.]
#TassosBM
A.TASSOS 1914-1985
#OPENING:30/11, at 20.00 at #BenakiPireos
See more at https://t.co/1cRQOkdcTQ #join_us pic.twitter.com/FhH6uLwwdn
— The Benaki Museum (@TheBenakiMuseum) Νοέμβριος 30, 2015
#WHBC_GR ♦@TheBenakiMuseum Το έργο του Α. Τάσσου με άλλα μάτια
https://t.co/Zs9x6RnidW
#BenakiPireos pic.twitter.com/1HUsDsXzO1
— takis vorini (@vorini) Δεκέμβριος 3, 2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου