WHBC-GR: Ηφαιστίωνα «δείχνουν» νέα ευρήματα από την Αμφίπολη

Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015

Ηφαιστίωνα «δείχνουν» νέα ευρήματα από την Αμφίπολη

Τον αδελφικό φίλο του Αλέξανδρου, Ηφαιστίωνα, δείχνουν νέα ευρήματα από την Αμφίπολη που παρουσίασε η Κ. Περιστέρη. Συνέδεσε επίσης το μνημείο με τον Δεινοκράτη....

Νέα στοιχεία από τις ανασκαφικές έρευνες στην Αμφίπολη δείχνουν ότι το μεγαλειώδες ταφικό μνημείο κατασκευάστηκε προς τιμήν του Ηφαιστίωνα και μάλιστα κατ΄εντολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Επίσης, το ταφικό μνημείο αποδιδεται στον προσωπικό αρχιτέκτονα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Δεινοκράτη.

Αυτό προκύπτει από όσα είπε η επικεφαλής αρχαιολόγος της ανασκαφής στον τύβο Καστά, Κατερίνας Περιστέρη, σε εκδήλωση που διοργανώθηκε την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με τίλο «Ερευνώντας τον τύμβο Καστά Αμφίπολης: 2012-2014».

Από τα σημαντικότερα ευρήματα, η μια εκ τω τριών επιγραφών που βρέθηκαν «Παρέλαβον Ηφαιστίωνος Ηρώον», το γραπτό οικοδομικό «συμβόλαιο» δηλαδή παραλαβής του μνημείου από τον Αντίγονο τον Μονόφθαλμο (σημειωτέον, πρόκειται για τον στρατηγό που αντικατέστησε τον Ηφαιστίωνα μετά το θάνατό του και έμεινε πιστός μέχρι τα βαθιά γεράματά του στη μνήμη του Μ. Αλεξάνδρου και του Ηφαιστίωνα). Το μονόγραμμα «ΑΝΤ» θεωρήθηκε από τους ανασκαφείς ότι αφορά τον Αντίγονο τον Μονόφθαλμο, 

Τα  επιγραφικά σήματα που αποδίδονται, κατά την ανασκαφική ομάδα, σε μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα βρέθηκαν τόσο εντός του ταφικού μνημείου αλλά στον περίβολο - συνολικά σε 3 σημεία. 

Σύμφωνα με την ομάδα, τα σήματα σε συνδυασμό με ευρήματα λατρευτικού χαρακτήρα επιβεβαιώνουν τη θεωρία που διατυπώθηκε από τον στενό συνεργάτη της κυρίας Περιστέρη, αρχιτέκτονα Μιχάλη Λεφαντζή, ότι το ταφικό μνημείο, η περίβολος και το λιοντάρι συγκροτούν ενιαίο σύνολο, το οποίο φέρει την υπογραφή του αρχιτέκτονα Δεινοκράτη και αφιερώθηκε στον Ηφαιστίωνα, μετά τον αφηρωισμό του. Ολα τα μνημεία για τον Ηφαιστίωνα  ήταν δημιουργίες του Δεινοκράτη αναφέρει η ανασκαφική ομάδα. 

Μ' αυτή την τοποθέτηση η ομάδα επιθυμεί να βάλει τέλος στη «φιλολογία» για το αν το μνημείο είναι Ρωμαϊκό ή όχι. Παρά το ότι η μελέτη συνεχίζεται, η κυρία Περιστέρη έδωσε αναλυτικά δεδομένα για τη χρονολόγηση του ταφικού συγκροτήματος στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα. Καταλήγει με σαφήνεια ότι το σύνολο στον Τύμβο Καστά της Αμφίπολης είναι πρωιμότερο από τα ρωμαϊκά χρόνια.

  Ιδιαίτερο βάρος στην ομιλία της κυρίας Περιστέρη δόθηκε στην ανασύνθεση κομματιών της ζωφόρου στον τρίτο θάλαμο του ταφικού μνημείου που βοήθησε ιδιαίτερα στην «ανάγνωσή» του. 



Στοιχεία που «πιστοποιούν» λατρεία ήρωα, «του νεκρού ή των νεκρών», όπως είπε η κυρία Περιστέρη, στο ταφικό μνημείο αποτελούν μεταξύ άλλων υπολείμματα καύσης, καμένο αγγείο, αρυτήρας άβαφος . Κεραμεική βρέθηκε στην επίχωση σε όλους τους χώρους, ενώ νομίσματα χρονολογούνται από το τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αι. ως τους ρωμαϊκούς χρόνους.

 Η κυρία Περιστέρη επιβεβαίωσε ότι ο τελευταίος θάλαμος - ο ταφικός - ήταν πολύ διαταραγμένος άρα δύσκολα θα έχουμε περισσότερα στοιχεία για το νεκρό του ταφικού μνημείου. 

♦Εκπληξη προκάλεσε σήμερα η ντίβα της αρχαιολογίας Ντόροθι Κινγκ, η οποία παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα όλες τις εξελίξεις για τον τάφο της Αμφίπολης.

Αυτό είναι το τουίτ της ντίβας που αναρτήθηκε το μεσημέρι της 1ης Οκτωβρίου 2015:

 «Αυτό (το μεσαίο δάχτυλο) για τους ηλίθιους που εξακολουθούν και σήμερα να βρωμίζουν την Αμφίπολη», γράφει η Κινγκ, και ποστάρει το μήνυμά της συνοδευόμενο από το #teamPeristeri.

Ολο το προηγούμενο διάστημα η Ντόροθι Κινγκ είχε υποστηρίξει ότι ο τάφος της Αμφίπολης δεν ανήκει στον Μέγα Αλέξανδρο.

Είχε γράψει, μάλιστα, ότι κατά την άποψή της ο τάφος είχε χτιστεί για τον Ηφαιστίωνα ή για κάποιο πρόσωπο αυτής της κλάσης.

Με το μεσαίο δάχτυλο υψωμένο, η Ντόροθι Κινγκ απαντά, μάλλον, σε όσους ισχυρίζονται ακόμη και σήμερα ότι ο τάφος δεν ανήκει ούτε στον Ηφαιστίωνα...

Οποιος πατήσει πάνω στο #teamPeristeri οδηγείται σε ένα παλιότερο άρθρο της Ντόροθι Κινγκ στο οποίο αναπτύσσει την άποψη ότι «Η Αμφίπολη χτίστηκε από τον Αλέξανδρο αλλά χρησιμοποιήθηκε για τον Ηφαιστίωνα».






Δεν υπάρχουν σχόλια: