WHBC-GR: Ντόχα-Κατάρ | Εκρυβαν σε παραβάν Κούρο και Αθλητή

Τρίτη 23 Απριλίου 2013

Ντόχα-Κατάρ | Εκρυβαν σε παραβάν Κούρο και Αθλητή


Πολύ προωθημένη έκριναν οι διευθυντές του Μουσείου στην Ντόχα του Κατάρ την αρχαία ελληνική αισθητική.Οι διευθυντές του Μουσείου στην Ντόχα φοβήθηκαν μήπως ο Κούρος του Πτώου... σκανδαλίσει τις Καταρινές..
Αποφάσισαν λοιπόν, ούτε λίγο ούτε πολύ, να? ντύσουν τα ανδρικά αγάλματα ώστε να μη σκανδαλιστούν οι πιστές Καταρινές βλέποντας δημόσια όσα οι κώδικες ηθικής της χώρας δεν επιτρέπουν. Ούτε καν με χιτώνα. Σκέφτηκαν να τους φορέσουν μαύρο τσαντόρ, έστω και? διάφανο. Εντέλει τα έκρυψαν πίσω από ένα παραβάν.

Εκεί τα βρήκε ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας όταν πήγε στην Ντόχα για τα εγκαίνια της έκθεσης «Ολυμπιακοί Αγώνες: Παρελθόν - Παρόν». Οι δικαιολογίες του τύπου ότι την έκθεση θα περιηγούνταν γυναίκες και υπήρχε περίπτωση αντιδράσεων ουδόλως κατάφεραν να πείσουν τον υπουργό να δεχτεί την προσβολή των αγαλμάτων. Ζήτησε λοιπόν, εφόσον η προβολή τους δεν είναι αντάξια της αξίας τους και του ήθους της αρχαίας ελληνικής τέχνης, να επιστραφούν στην Ελλάδα πάραυτα, όπως και έγινε. Ο Κούρος του Πτώου και ο νεαρός αθλητής από την Ελευσίνα γύρισαν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Υπέφεραν
Η έκθεση φιλοξενήθηκε από τον περασμένο Αύγουστο στο Μουσείο Μάρτιν Γκρόπιους Μπάου του Βερολίνου. Μετά το πέρας της μεταφέρθηκε στο Κατάρ, έχοντας αποκτήσει και σύγχρονο σκέλος, το οποίο μάλιστα οι γερμανικές εφημερίδες αποκαλούσαν «η πουλημένη έκθεση», επειδή το Κατάρ παρουσίασε τα πάντα εξωραϊσμένα, αφαιρώντας κριτικές αναφορές ώστε να καλοπιάσει τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή.

Εκτός από τις αξίες του Ολυμπισμού, που κάθε άλλο παρά σωστά και κριτικά προβάλλονται, οι ίδιες οι αξίες της αρχαίας Ελλάδας και της τέχνης της υπέφεραν στο Κατάρ. Πράγματι, η κοινωνία του είναι βαθιά συντηρητική. Αυτό όμως έπρεπε να ληφθεί υπόψη όταν στηνόταν η έκθεση. Η απεικόνιση του ανδρικού σώματος γυμνού σε αγάλματα, ανάγλυφα, αγγεία, ιδίως όταν πρόκειται για αθλητές, είναι κάτι απολύτως αναμενόμενο.

Θα έπρεπε, λοιπόν, πριν η έκθεση στηθεί, να είχε ζητηθεί η εξαίρεση των συγκεκριμένων γλυπτών και αν η Ελλάδα συμφωνούσε, αυτό να γινόταν. Να προϋπήρχε, δηλαδή, μια συνεννόηση και τα αγάλματα να μην υποβληθούν στη βάσανο μιας ακόμη μετακίνησης. 

Δεν είναι δυνατόν μια χώρα να επιτρέψει διακρίσεις, λογοκρισία και εντέλει προσβολή ενός καλλιτεχνικού, και στην περίπτωσή μας και ιστορικού, έργου της. Ετσι, ο κ. Τζαβάρας ζήτησε -πολύ σωστά- την άμεση επιστροφή των αγαλμάτων.
Αγγελική Κώττη

  Article by Aggeliki Kotis / www.ethnos.gr/

  Μοιραστείτε το με τους Φίλους σας...
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: